Om vår logga

Historien om hur vår logga blev framtagen

Nu var det verkligen dags att vi hittade vår egen logotyp, dvs vårt enkla kännetecken utåt och inåt. Tidigare har vi informellt utnyttjat följande dekal, som framhäver vår koppling till BLF.

blf940

Även om vi hade bytt namn kunde vi givetvis använda samma logo, men med det nya namnet istället. Samtidigt kanske det var en lite ”tråkig” lösning. Det vore roligt att hitta något som är vårt alldeles egna kännetecken. Vi vädjade till medlemmarna om förslag. Vi fick in ett förslag, från Sten Jagell i Gävle. Genialiskt enkelt, men saknar kanske barnperspektivet?

940-1

Sten hade kommit med ytterligare ett förslag, som även tog med epilepsitema.
940-2
Fredrik Strand, Läkarstudent i Stockholm, har vidareutvecklat Stens förslag.
940-3
Styrelsen, i sin tur, filade på hjärnan + BLF-barnen. Barnen i figuren är inte så granna, men ska föreställa barnen i BLF-loggan, för att få anknytning till barn och BLF.
940-4
Detta fick Sten Jagell att komma med ett nytt, spännande förslag. Den modifierade BLF-loggan ska finnas i en högerriktad hjärna. B-et har infantil spasm, L-et är rullstolsburen, F-et muskelsjukdom med Govers tecken
940-5
Efter ytterligare funderingar i styrelsen, kunde vi tillsammans med Sten Jagell fundera fram följande förslag, som presenterades för medlemmarna i samband med årsmötet 06-01-20, och där fick sitt enhälliga godkännande som vår förenings officiella emblem.
Ett stort TACK till Sten Jagell för ditt arbete! Sten tackades med ett stort, fint glasfat i samband med årsmötet januari 2007.
940-6
I tidernas begynnelse vidtalade styrelsen en tecknare, som kom med följande förslag:

940-7  940-8

access_time 2023-09-25 09:58:10